Oldalak

2013. január 31., csütörtök

Tervezés



képet készítette: bagifoto

Azt hiszem, nem sok újat mondok azzal, hogy a tervezéssel mennyi mindent lehet megtakarítani (időt, pénzt, energiát), de hogy ezt ki hogyan teszi, hogyan van rá szüksége, az már változó.
Az első dolog, amiben nekem a tervezés segít, az a rugalmasság. Lehet, hogy ez most többeknek fura a tervezés kapcsán, de az itthon eltöltött idő alatt ismertem fel magamban, illetve tudatosult bennem ez a hiányosságom. Pedig kisgyermekek mellett erre hatalmas szükség van. Hiába tervezek el valamit, legyen szó akár a hétvégi programról, a heti menüről, vagy egy egyszerű bevásárlásról, ha gyerek van a háznál, akkor bármikor borulhat a program. Ezért nekem a rugalmasság a legfontosabb és legnehezebb feladatom.
Ahhoz, hogy ezt tartani tudjam, segít nekem a B és C terv, így ha borul az A terv, van mihez nyúlni. A főzés kapcsán nekem ezek a következők:
  • gyakran főzök bizonyos ételekből nagyobb adagot, és amit nem eszünk meg, azt rögtön lefagyasztom, így ha mégsem tudok főzni és/vagy bevásárolni, akkor is van mihez nyúlni
  • szinte mindig van a mélyhűtőben felkockázott leveszöldség, és fagyasztott zöldborsó, a konyhaszekrényben pedig betűtészta, mert vészhelyzetben 5 perc munkával kb. 30 perc alatt kész a Jolly Joker leves, amit mindkét gyerek szeret.
  • figyelek arra, hogy mindig legyen itthon a kenyérsütéshez szükséges hozzávalókból, mert ezzel a recepttel 10 perc munkával 2 óra alatt friss kenyér kerülhet az asztalra, ha esetleg még a pékségig sem jutunk el.

A heti menü tervezését én az alábbi szempontok szerint szoktam végezni:
  • vasárnaptól szombatig állítom össze előre a menüt, mert általában a vasárnapi ebéd maradékát szoktuk enni a hétfőn
  • először a heti programokat szoktam megtervezni, és így látom, melyik nap tudok főzni, várhatóan mikor lesz időm előre dolgozni (pl.: zöldséget pucolni, felvágni, lefagyasztani)
  •  figyelek arra, hogy legalább heti 3-4 alkalommal legyen leves
  •  törekszem arra, hogy minél változatosabb, egészségesebb, de a gyerekek számára is ízletes ételek kerüljenek az asztalra
  •  igyekszem legalább hetente egyszer halat kínálni valamilyen formában
  •  minél kevesebb munka- és időráfordítással elkészíthető ételeket választok
Van, amikor nagyon nehezemre esik megírni a tervet, de mindig megéri a fáradtságot, hiszen így a bevásárlás is megtervezhető. Ezzel pedig elkerülhetem azt a rémálmot, amikor még délelőtt fél 10-kor a gyereket ráncigálva a boltban vagy a piacon rohangálok, mint a mérgezett egér, mert fogalmam sincs, mi legyen a kaja…

Ti szoktatok heti menüt készíteni? Hogyan?

Nincsenek megjegyzések: